Landslagsfotboll i Grekland

I Grekland är, liksom i de flesta europeiska länder, intresset för fotboll stort. Det grekiska herrlandslaget har precis avslutat fotbolls-VM i Brasilien där man efter en stark insats tog sig vidare till slutspel där man tappert föll mot Costa Rica.Grekland har presterat relativt bra i andra mästerskap där de bland annat tagit hem EM-guldet år 2004. Dramat började med att Grekland makalöst tog sig vidare ur gruppspelet på antal gjorda mål framför Spanien. Den andra bravaden kom när Grekland slog ut de regerande mästarna Frankrike ur slutspelet. I semi-finalen mötte Grekland uppstickaren Tjeckien och lyckades vinna matchen på övertid. I finalen väntade Portugal som slagit Grekland i gruppspelet med 2-1. Den här gången lyckades den grekiska anfallaren Angelos Charisteas nicka in matchens enda mål och Greklands guld var ett faktum.

Grekisk fotbollshistoria

År 1926 bildades det grekiska fotbollsförbundet och har sedan dess vuxit till den största fotbollsorganisationen i landet. 1927 blev förbundet medlem i FIFA men blev inte medlemmar i UEFA förrän 1954. Det grekiska fotbollsförbundet var en sammanslagning av tre klubbar från Aten, Piraeus och Macedonia- Thrace och har nu sitt huvudkontor i Aten.Grekland spelade sin första landskamp under OS i Antwerpen 1920 där de mötte det svenska herrlandslaget. Sverige vann den matchen med 9-0. Den hittills största segern för Grekland inträffade när de slog Syrien med 8-0 i en landskamp som spelades 1949.

Grekiska landslaget och VM

Grekland deltog för första gången i VM 1994 när det hölls i USA. Men även om Grekland lyckades vinna sin kvalgrupp före Ryssland blev resultatet en besvikelse för de grekiska supportrarna. Laget förlorade tre raka matcher och åkte ur VM.2010 lyckades Grekland kvala sig till VM igen. Det slutade med två förluster och en vinst till Grekland som tyvärr inte lyckades ta sig till slutspel den här gången heller.