Balotelli är Liverpools nyaste förvärv

I slutet av augusti tillkännagavs det att Italienske Mario Balotelli skrivit långtidskontrakt med Liverpool efter att senast spelat för Milan. I intervjuer verkar han verkligen taggad och omnämner (med all rätt) Liverpool som ett av Englands bästa lag. Med tanke på hans tidigare Premier League vinst i Manchester City får hans yttranden ännu mer tyngd. Även om det inte direkt är så konstigt att han yttrar sig positivt om sin nya arbetsgivare. Speciellt inte då medierna rapporterar att liverpool ska betalat drygt 180 miljoner kronor för spelaren.

Balotelli lösningen på klubbens anfallsproblem

Balotelli är inte ett förvånande val då Liverpool tidigare haft det tungt på anfallssidan. Roligaste var ändå att han fick vara med och arbeta mot en storseger redan sin första match med laget. Man kan inte på något sätt säga att han redan har betalat av sin köpesumma då han inte gjorde några mål men potentialen var uppenbar. Han hade många chanser på mål även om det inte räckte ända fram. Brendan Rogers som tränar laget var minst sagt positiv och hyllade hans arbetsinsats. Att kunna hoppa in i ett nytt lag och på direkten börja leverera stenhårt är verkligen något som visar vilket proffs han är.  Och det är nog tveksam att vi kommer behöva vänta speciellt länge innan Balotelli börjar samla in poäng i rasande fart.

Redan favorit bland fansen

Att Balotelli kommer att känna sig hemma i klubben är det inget snack om. Enligt svenskafans.se sålde klubben Balotellitröjor för £50 000 dagen värvningen blev officiell. Med allt det inräknat så blir det knappast någon förvåning om fler letar upp en liverpool shop och beställer ett årets matchtröja för att fylla på sina samlingar. Kanske är tröjstatistiken nästa sätt att lista ut hur lyckad en spelare kommer bli i sin nya klubb?

Liverpool åter på fötterna

Skämt åsido är de bra siffrorna från tröjförsäljningen ett positivt tecken från en klubb som haft det ekonomiskt tufft. Då Fenway Sports Group köpte laget i slutet av 2010 hade det nästan körts i botten. Laget hade lite pengar och mycket skulder samt en organisation som inte höll måtten, både på planen och utanför. Ett skrämmande tecken på detta var då klubbshoppen inte gick att nå dagen efter deras Champions League vinst. Det är stora möjliga inkomster som försvann från klubbens fickor. De nya ägarna investerade i laget och arbetade för att få bort skulderna, ett mål som nu är så gott som nått.